onsdag 9. april 2014

Miniputtanmeldelse: Gjenforeningen av Stephan Enter

Jeg har kalt mine korte anmeldelser for kjappomtaler , eller revolveromtaler ala Anette. Nå lanserer jeg enda en kortkort versjon, miniputtanmeldelse.  Jeg må rekke å lese mer, og bruke mindre tid på å skrive innimellom. Og jeg ønsker å skrive om bøkene jeg leser, for min egen oversikt skyld også. Samt at jeg liker å dele leseopplevelsen med dere lesere.





Hvilken bok?

Gjenforeningen av Stephan Enter. Enter er nederlansk forfatter, f. 173. Dette er hans fjerde bok.


Hva handler den om?

Fire unge klatrere , en kvinne og tre menn, drar til Lofoten for å klatre. De kjører bil fra Nederland og til Nord-Norge. Det skjer et uhell på en topptur, og en av dem holder på å omkomme, men blir reddet av en av de andre.

Tyve års senere skal de treffes igjen. To av dem har blitt et par og bor i England. De andre to er spent på møtet og reflekterer og tenker tilbake på det som skjedde og hva som også egentlig  skjedde i tillegg. Det rulles frem et slags kjærlighetsdrama hvor alle mennene hadde en spesiell rolle overfor jenta. De fire er Lotte, Paul, Martin og Vincent. 


Min vurdering:

Jeg lot meg fange av ideen, og synes det var spennende å lese en utenlandsk forfatter som skriver om Lofoten. Det vi får av Lofoten er tilbakeblikk, og også noen få vakre naturskildringer. Ellers dreier mye av boka seg om de mannlige førtiåringenes tilbakeblikk, minner, refleksjoner om fortid og fremtid, hvem var de? Hvem har de blitt? Hva skjedde, hvordan kunne det ha gått? Skikkelige selvransakelser på gang, med andre ord. Og hva skjer med mennesket i fremtiden?   De to som skal besøke paret sitter på toget og diskuterer en del høytflyvende temaer. Mens de tenker på gjenforeningen.

Jeg synes mye er bra med boka, og det er forsåvidt interessant å se hvordan gjenforeningen går, om hvordan kontakten er, om forventningene innfris, om de har forandret seg mye, om de får noen svar. Men jeg synes det ble for mange sidesprang, for mye filosofering til at jeg ble grepet. Jeg skumleste noen steder rett og slett.. 

Språket er ok, noen ganger veldig bra, andre steder ikke så bra, - da vil det vel kunne kalles ujevnt.

En helt grei bok, men jeg ble langt i fra så begeistret som blurbene på omslaget. ;)

Spoileradvarsel:

(Til dere som har lest boka: Og hva skjedde med Vincent? Den åpne hendelsen irriterte meg faktisk… Kall en spade for en spade, eller la det være, ikke la noe henge slik i løse lufta)


Kilde:

Lånt på Trondheim folkebibliotek


Andre blogger og anmeldelser om boka:




Fakta:

Stephan Enter: Gjenforeningen,  204 s
FONT 2013

Boka var en bestselger i Nederland.


Foto: Font forlag



10 kommentarer:

  1. Sånne miniputter kan jeg like. Det er jo bloggerens mening om boken som er det vesentlige, handlingsreferat finner en jo på forlagets side. Artig dette med blurbere, jeg har lest mange som jeg er langt fra enig med.

    SvarSlett
    Svar
    1. Og egentlig ble denne miniputten litt lengre enn jeg hadde tenkt. Gjenforeningen er faktisk en bok jeg har tenkt en del på, det er ikke en bok jeg ble helt likegyldig til faktisk.. så jeg kunne fabulert mer, men har vel greide å holde den litt kort, da kanskje..
      Enig i at lange handlingsreferet ikke er nødvendige. De skummer jeg som regel veldig fort og gjennom i blogger.. såfremt det ikke er noe jeg finner veldig interessant… Men det er å kunne skrive litt kort om boka, få frem essensen hvis man klarer det, med egne ord..
      ja, de blurbene- sjelden de stemmet helt med det man selv synes , men slik er det vel.. man får ta det for det det er..subjektive meninger..:)

      Slett
  2. Bra anmeldelse! Jeg liker korte anmeldelser jeg - da gidder jeg å lese dem ;) Må innrømme at jeg ofte lar være å lese andres anmeldelser fordi de er for lange - jeg vil heller lese bøker ;)

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for det Lesehesten. :) Godt poeng du har angående ønske om å bruke tiden på bøker heller enn anmeldelser.;)

      Slett
  3. Ja, hva hendte egentlig? Jeg har landet på at det ikke gikk så bra, men det er vanskelig å vite.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det tenkte jeg også Janicke, at noe mer enn angsten slapp. Men min optimistiske del av min natur vil og håper noe annet...

      Slett
  4. Denne er nok en bok jeg ikke vil bruke tid på.. Prøver meg på den mye omtalte boken Marit Christensen skrev "Moren", men etter få sider måtte jeg legge den bort. Vet ikke om den fenger i det hele tatt, selv om den kanskje er interessant som enkelte mener..

    Ha en fin påske!

    SvarSlett
    Svar
    1. Like greit å legge bort bøker som ikke fenger Eva.:) Møten tror jeg ikek at jeg skal else. Men jeg skal lese En av oss av Åsne Seierstad, den har jeg forsåvidt startet på, men lagt litt til side..God påske.:)

      Slett
  5. Så lurt med miniputtanmeldelse, jeg har også lagt meg på en slik linje, og sånn blir det nok en stund fremover. Koselig at du tittet innom meg i dag, klem fra Anette :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, jeg har likt dine Revolvers Anette. Noen ganger må jeg prøve å skrive kort for i det hele tatt og få skrevet noe.:)

      Slett